Katarzyna Przezwańska


Katarzyna Przezwańska studiowała malarstwo, ale zamiast obrazów tworzy malarskie interwencje będące fizyczną obecnością koloru. Artystka odnosi się do modernizmu, do awangardowych ruchów 1 połowy XX wieku, w których architekci odcinając się od tradycji projektowali wizje przyszłości, wierząc, że architektura jest w stanie kształtować życie człowieka i bezpośrednio na nie wpływać. Przezwańska swoje działania pełne odważnych kolorów realizuje w peerelowskich budynkach, szarych i brzydko starzejących się, źle kojarzonych z uwagi na czas ich powstania, choć najczęściej bardzo interesujących pod względem architektonicznym.

Praca „Wrzeciono 5 m. 145” (dyplom artystki, 2009), to totalna interwencja we własnym mieszkaniu, które postanowiła podzielić kolorem, po to by nadać miejscom określone funkcje. Kolor posłużył do organizacji życia, uporządkował codzienne czynności. Poza funkcjonalną stroną, interwencje w mieszkaniu można odbierać całościowo, jako environment, w którym każdy detal ma znaczenie, a przedmioty, które artystka zgromadziła (kolekcja peerelowskich naczyń, pasiasty kilim polski, własnoręcznie zrobiona misa z papieru mache, kwietniki, kwiaty, itp.) stają się częścią starannie przemyślanej kompozycji. Kolor można traktować sensualnie, bezpośrednio i aintelektualnie. Jednocześnie pojawiają się barwne cytaty z ulubionych architektów artystki. Artystyczna interwencja na swoim własnym mieszkaniu łączy się z chęcią powrotu do indywidualnego kontaktu ze sztuką, którego współczesny galeryjny obieg sztuki nie zapewnia. W pracy „Łącznik” (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2009) pomalowała przewiązkę peerelowskiego pawilonu meblowego – tymczasowej siedziby MSN.
Nie bojąc się koloru, wprowadziła do budynku świeży kolor żółty, niebieski i różowy, niczym Le Corbusier czy Luis Barragán do swoich nowatorskich projektów. Odniosła się do negatywnie postrzeganego dziedzictwa czasów PRL-u, sugerując inne zakończenie niespełnionej modernistycznej utopii.
Wspólnie ze Sławkiem Pawszakiem przygotowała wystawę „PAWSZAK FEAT. PRZEZWAŃSKA” (Galeria A w Warszawie, 2009), na której obrazy Pawszaka z wyabrastrahowanymi fragmentami rzeczywistości zostały pokazane na tle ścian pomalowanych przez artystkę. Barwne geometryczne płaszczyzny, miejscami połyskujące, gdzie indziej matowe tworzyły rodzaj energetycznego pola, wchodziły w relacje z obrazami Pawszaka, igrając z powszechną w wystawiennictwie sztuki tradycją białego sześcianu.

Katarzyna Przezwańska – (ur. 1984 roku w Warszawie) absolwentka Wydziału Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Współpracowała m.in. z Instytutem Awangardy Fundacji Galerii Foksal i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Mieszka i pracuje w Warszawie.


< wstecz